Porttelefon med upplåsningsfunktion monteras vid/i egen ytterdörr. Det är till för att möjliggöra samtal med person utanför ytterdörren samt upplåsning av dörren. Gäller inte entrédörr till flerfamiljshus.
Anvisning
Porttelefon förskrivs av arbetsterapeut i samarbete med hjälpmedelskonsulent.
Porttelefon inklusive upplåsningsfunktion kan förskrivas som personligt hjälpmedel till person med funktionsnedsättning som inte kan öppna ytterdörren inom rimlig tid. Landstinget bekostar inte extralås om detta måste monteras som inbrottsskydd.
Porttelefon är beställningsbart i webSesam. När en förskrivning av porttelefon är aktuell ska nedanstående blanketter fyllas i och bifogas kundorder/beställning i webSesam.
• Intyg från fastighetsägare
Blankettstället
• Porttelefon beställningsunderlag–
Omgivningskontroll och larm
Eftersom intyget från fastighetsägare måste vara signerat, skannas intyget och bifogas till kundordern/beställningen, alternativt skickas med vanlig post. Var noga med att ange kundordernumret på intyget om det skickas med post.
Notera
Viktigt att tänka på var innehögtalaren/rumsenheten ska placeras om brukaren klarar av att trycka direkt på rumsenheten. Om brukaren inte klarar av att trycka på innerhögtalaren/rumsenheten finns möjlighet att komplettera med en IR-sändare (fjärrkontroll), det fylls i på beställningsunderlaget.
Brukare alternativt förskrivare informerar fastighetsägaren om att porttelefonens högtalarenheter monteras på vägg på utsidan av ytterdörr, samt på innervägg i lägenheten/huset. Vid behov monteras eltryckeslås i dörr eller elslutbleck i dörrkarm.
Fastighetsägaren godkänner montaget genom att skriva på blanketten ”Intyg från fastighetsägare”. Blanketten skickas till Hjälpmedel Västerbotten, en kopia sparas av fastighetsägaren och en kopia behåller brukaren.
Dörrautomatik/dörröppnare är inte ett personligt hjälpmedel utan söks som bostadsanpassning hos kommunen.
Om dörrautomatik/dörröppnare är aktuell i kombination med porttelefon, inkluderas även porttelefonen i ansökan om bostadsanpassning till kommunen.