Med avvikelse, dvs. tillbud eller skada, avses en icke förväntad händelse som medfört eller skulle kunna medföra risk eller skada för patienten.
Vårdgivaren har genom kravet på egenkontroll ansvaret för kvalitet och säkerhet.
Inom varje verksamhet måste det finnas rutiner för avvikelsehanteringen.
Hälso- och sjukvårdspersonal är skyldig enligt 6 kap. 4§ PSL, SFS2010:659 att bidra till att en hög patientsäkerhet upprätthålls och ska därför rapportera vårdskador och risker för vårdskador. Det innebär att Vårdgivaren är skyldig att anmäla till Läkemedelsverket då ett tillbud eller en skada inträffat där ett hjälpmedel, medicinteknisk produkt, varit inblandat.
Vid avvikelser där medicinskteknisk utrustning är inblandad ska utrustningen först tas ur bruk och inställningar om möjligt bibehållas.
Informera Hjälpmedel Västerbotten enligt rutin på hemsidan:
Avvikelse och reklamation